‘s Lands wijs ‘s lands eer - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Bart Kroon - WaarBenJij.nu ‘s Lands wijs ‘s lands eer - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Bart Kroon - WaarBenJij.nu

‘s Lands wijs ‘s lands eer

Door: Bart Kroon

Blijf op de hoogte en volg Bart

10 December 2012 | Singapore, Singapore

M’n vader kwam naar deze contrijen en dat gaf mij de gelegenheid de stoffige straten van Phnom Penh te ontvluchten voor een beetje beschaving en hygiene in Singapore. Ik kwam een dag eerder aan Singapore dan mijn vader en moest zodoende een nacht op hem wachten. Dit is geen enkel probleem in Singapore airport. Er is een bioscoopje, een zithoek met tv’s, relaxte ligstoelen en wat al niet meer. Na de bioscoop uitgeprobeerd te hebben ging ik slapen op de ligstoelen. Tot ik om half 4 ’s nachts wakker werd getikt door een militair die samen met 15 andere militairen slapende passagiers aan het wakker maken was om paspoort en vliegticket te checken. Een paspoort had ik, maar geen vliegticket omdat ik er niet was voor een overstap maar alleen op m’n vader aan het wachten was. Toen werd ik vriendelijk verzocht door de douane te gaan en daar op m’n vader te wachten. Dag bioscoop en lekkere ligstoelen...

Om 6 uur in de ochtend kwam papa dan eindelijk aan. Zijn eerste keer in Azie dus het was even kijken hoe die zich staande zou houden in het warme Singapore. Die ochtend meteen naar Marina Bay Sands geweest, een super luxe hotel dichtbij het zakencentrum van de stad. Ook hebben we een ritje gemaakt in de Singapore Flyer, het grootste reuzenrad in de wereld en van hieruit hadden we een prachtig uitzicht over de stad met al zijn hoge gebouwen. Singapore is het kleinste land in Zuid-Oost Azie en bestaat eigenlijk alleen uit een grote stad met 5 miljoen inwoners. Alles is superschoon en de regering hanteert een superstreng beleid wat betreft drugs en zijn ook obsessief bezig met het schoonhouden van de stad. De prijzen liggen hier een stuk hoger dan in Phnom Penh. Vooral voor accommodatie. De tweede dag zijn we naar Sentosa Island geweest, met de bus snel bereikbaar vanuit het centrum van de stad. Op dit eiland is van alles te doen, er is een pretpark, stranden en allerlei andere activiteiten. We hebben hier even op het strand gelegen en zijn toen verder gegaan naar de Botanic Gardens. Een groot park waar we ook veel westerse mensen zagen die hier komen genieten van het weekend en de grote kantoorpanden en appartementencomplexen proberen te ontvluchten. Na 2 dagen in mooie en warme Singapore gingen we door naar Hanoi.

Helaas had onze vlucht 2.5 uur vertraging dus de eerste dag in Hanoi hebben we alleen gegeten en klein rondje gelopen in het centrum van de stad. Maar hier keek papa z’n ogen wel even uit. Duizenden scoortjes, veel getoeter en stuk primitiever dan Singapore, kortom een echt Aziatische stad. De dag erop gingen we naar Halong Bay voor een 2-daagse cruise. Halong Bay zijn rotsen die als puisten uit de zee steken, dit gebied is gigantisch groot en er varen veel boten voor 1,2 en zelfs 3 daagse tours. We sliepen 1 nacht op de boot, van tevoren duidelijk aangegeven niet op een party boot te willen. Maarja omdat vrijwel alles in Azie gaat zoals je het niet wil kwamen we op een party boot terecht. Wel met een gezellige groep, die uiteraard wel kwamen om te feesten. De omgeving was schitterend, we hebben een grot bezocht, gekanoot en veel foto’s geschoten van de rotsen. Op de 4e dag gingen in Hanoi gingen we de stad zelf ontdekken. Het hoogtepunt was het mausoleum van Ho Chi Minh (politieke held van Vietnam, zie Wikipedia), zijn lichaam ligt hier opgebaard en verkeerd na 43 jaar nog steeds in goede staat. Er staan veel soldaten voor het gebouw en ook rond de glazen kist waarin Ho Chi Minh ligt. De soldaten dwongen de toeristen hun armen langs hun lichaam te houden, uit respect waarschijnlijk. Papa deed dit heel geforceerd en waggelde als een pinguin door het mausoleum. Toen ik hier wat van zij kwam hij met de uitspraak die deze vakantie nog veel terug zou komen: ’s lands wijs ’s lands eer. Die kon ik nog een aantal keer gebruiken als die zich weer druk maakte over de toeterende mensen of een nummertje 2 moest doen boven een Franse wc (zo’n gat in de grond zeg maar) en geen wc papier maar een waterspuit moest gebruiken. De laatste dag in Hanoi de perfume pagoda bezocht, was leuk en het landschap wederom schitterend. Hanoi was koud (15 graden met veel regen).

Volgende dag een vlucht naar Ho Chi Minh ( de stad) gepakt. Deze stad is groter, moderner en veel warmer dan Hanoi. Ho Chi Minh ligt namelijk helemaal in het zuiden en dat is een hoop kilometers omdat Vietnam zo’n langwerpig land is. Deze stad in 1 dag gedaan, hoge toren in geweest met mooi uitzicht, oorlogsmuseum en het beroemde postkantoor bezocht. Uiterst effectief.

Na 1 nachtje Ho Chi Minh met de bus naar Phnom Penh om aan m’n vader te laten zien waar ik woon, werk en uit hang. De busreis en het regelen van een visa voor papa bij de grensovergang gingen goed. Die middag meteen eropuit gegaan om wat van de stad te laten zien. Op de 2e dag zijn we eerst naar de kerk geweest waar ik vaak heenging. Hierna gingen we naar het Toul Sleng gevangenis. Hier werden mensen die niet meewerkten met het Khmer Rouge regime gevangen gehouden en vaak verschrikkelijk toegetakeld, voor meer info over de Khmer Rouge check wikipedia of een van m’n eerdere blogs). De mensen werden hier vaak net zo lang gemartled totdat ze verklaarden iets gedaan te hebben wat ze in feite niet gedaan hadden. Na deze gedwongen en valse bekentenis werden ze naar the Killing Fields gebracht, hier werden mensen systematisch vermoord. Deze plek hebben we ook bezocht. We hadden de enige tuktuk rijder die the Killing Fields niet wist te vinden. Hij reed veel te ver de provincie in en moest in een dorpje de weg vragen wanneer we weer 5 kilometer terug gestuurd werden. In the Killing Fields zijn de mensen zijn hier op de meest verschrikkelijke manier vermoord wat resulteerde in veel massagraven in Cambodja waarvan dit er eentje was. Van 1975 tot 1978 werden er 2.5 miljoen mensen vermoord op een bevolking van 8 miljoen.
’s Avonds hebben we een happie gegeten met Soth Suy, een oud collega van me die sinds kort bij een bank werkt. Die kon dus even wat info inwinnen bij de oude rot in het vak Jos Kroon.

De laatste dag in Phnom Penh stond in het teken van mijn werk en collega’s aan m’n vader laten zien en souvenirs kopen. Voor de souvenirs gingen we naar de Russian Market, een Aziatische markt en na veel afdingen erin geslaagd wat rommel voor thuis mee te nemen. Hierna met de tuktuk naar het vliegveld om papa weer op het vliegveld naar huis te zetten, het was een mooie reis!

• 10 December 2012 - 19:27

Joshua:

Hahaha, fantastisch!!

Heb vorig jaar zelf met 12 vriend(inn)en huisgehouden op eenzelfde partyboot. Zie het helemaal voor me, de heren Kroon als boeren met kiespijn...