Laatste vakantie! Met Liepie en Mr. Pi. - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Bart Kroon - WaarBenJij.nu Laatste vakantie! Met Liepie en Mr. Pi. - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Bart Kroon - WaarBenJij.nu

Laatste vakantie! Met Liepie en Mr. Pi.

Door: Bart Kroon

Blijf op de hoogte en volg Bart

16 Januari 2013 | Thailand, Bangkok

Op de 22ste van December verliet ik Cambodja voor een trip naar Thailand. Eerst twee dagen optrekken met een vriend die daar stage loopt. Hoogtepunt van deze twee dagen was het kijken naar een Muay Thai gevecht. We waren zo ongeveer de enige buitenlanders en konden zo mooi de sfeer proeven van deze Thaise vechtsport. De Thaise mensen gaan helemaal los, vooral omdat de meerderheid geld ingezet heeft op een van de boksers.

Na 2 dagen met Gustavo rond gehangen te hebben in Bangkok ging op 24 December Liane ophalen van het vliegveld. We hadden deze reis van de zomer al gepland en nu was het eindelijk zover, Liane was er na een lange reis met een overstap in China 

Deze eerste dag met een tuktuk langs een paar tempels in Bangkok geweest. Thailand barst van de tempels, ze zijn mooi, maar op een gegeven moment waren we er wel klaar mee. De tuktuk dropte ons ook nog even bij een kledingzaak waar ze pakken en dergelijke op maat maken. Hier krijgt hij dan gratis benzine en is het de bedoeling dat wij ‘even’ een pak kopen. Onze tuktuk driver was hoogst verontwaardigd dat we niets gekocht hadden. ’s Avonds de eerste van vele curries gegeten met Gustavo en zijn vriendin Kimberly.

De tweede dag hebben we het Royal Palace bekeken. Dit is super toeristisch, en zoals vaak met een reden. Mooie gebouwen met veel goud en kleurrijke stenen. Hierna zijn we naar de rivier gelopen want het leek ons leuk met een bootje door de rivier te gaan en de stad op deze manier te zien. Ook dit was vrij toeristisch, zonder reden, de boottocht was vrij saai. We zouden een floating market te zien krijgen, dit waren welgeteld 3 bootjes die de gebruikelijke frisdrank verkochten. ’s Avonds kerstdiner gehad met Gustavo en wat van zijn vrienden. December voelde niet als december dit jaar met constant 30 graden. Na het eten zijn Liane en ik met z’n 2en na een SkyBar geweest. Dit is een bar/restaurant boven op een van de hoogste gebouwen in Bangkok, met een schitterend uitzicht over de stad kan je hier van je drankje en hapje genieten.

De derde dag vertrokken we met de trein naar Chiang Mai. Zou een rit van 16 uur moeten zijn, het werd 19 uur. We zaten tussen de Thaise mensen in een vrij oude trein, wel een leuke ervaring. Er was 1 toilet (zo’n ding waar je boven moet hangen) voor 2 coupe’s. Overdag konden we veel zien van Thailand en ’s avonds werden van de stoelen bedden gemaakt dus een groot deel van de rit konden we slapen.

Eenmaal aangekomen in Chiang Mai meteen naar het guesthouse gegaan. Hier een trektocht voor 2 dagen en 1 nacht geboekt die de volgende dag zou starten. We zijn rond gaan lopen en hebben spontaan besloten een scooter te huren. De stad uitgereden en naar een meer gegaan dat mooi tussen de bergen lag. Eenmaal terug in Chiang Mai gingen we een massage doen, niet de enige gedurende de trip. Het is gemiddeld 10 dollar voor een uur, voor dat bedrag kan je het bijna niet laten. Deze in Chiang Mai was erg lekker, beter dan degene in Bangkok waar we helemaal uit elkaar getrokken werden.

De 2e dag in Chiang Mai werden opgepikt door onze reisleider Mr. Pi, samen met een Canadees stelletje stonden er twee dagen lopen door de bergen van Noord Thailand op het programma. We begonnen met een ritje op de olifant, erg leuk en wat een reuzen. We hadden onze olifant 4 of 5 zakken met bananen gegeven, op het eind werd ons verteld dat dit hooguit een dessert voor de olifant is. Na een aardige tocht wandelen kwamen aan op de plek waar we zouden overnachten. Een klein dorpje met een handvol inwoners in de bergen van Thailand. De oude mensen hier spreken geen Thai maar een dialect dat erg verwant is aan Myanmarees. Deze mensen weten zichzelf prima te onderhouden, ze hebben rijstvelden en wat vee, puur voor eigen levensonderhoud.
Volgende dag weer een eindje lopen, vooral naar beneden deze keer, minder vermoeiend dan omhoog maar wel oppassen niet uit te glijden. Ondertussen herhaalde Mr. Pi al z’n grappen voor de duizenden keer waaronder de in Azie alombekende ‘same, same but different’. Wel respect voor dit mannetje die op z’n 62ste week in week uit zulk soort trektochten doet. Onze 2 daagse trektocht in de jungle werd afgesloten met bamboeraften door een rivier.

Chiang zit er alweer op en deze dag staat de reis naar Koh Chang op het programma. Koh Chang is een eiland dat redelijk dichtbij de grens met Cambodja ligt. Eerst met het vliegtuig naar Bangkok en van Bangkok met een minibus naar Koh Chang. Liane zat in de onfortuinlijke positie waar ze haar benen nergens kwijt kon, twee Engelse zweetvoeten tegen haar aan had en een Thaise vrouw die op haar schoot een tukkie ging doen. De Engelsman en de Thaise hoorde bij elkaar, zoals je dat constant ziet in Thailand en ook in Cambodja. Toen we eindelijk met de ferry op het eiland waren aangekomen liepen we meteen in de richting van het strand waar ons guesthouse was. Als het te lang zou duren zouden we onderweg wel een taxi aanhouden. Echter de taxi’s reden alleen van de ferry naar de stranden en stopten niet onderweg om mensen op te pikken. Het was heuvel op en heuvel af, we zaten er allebei echt helemaal doorheen en het einde was nog lang niet in zicht. Toen stopte er gelukkig een Thaise jongen, z’n achterbak lag vol met bananen, we konden onze tassen erbij gooien en mochten instappen. Hij zette ons voor de deur van het guesthouse af, hulde!

Koh Chang was voornamelijk chillen. Scooter gehuurd voor de 6 dagen dat we hier zaten. Genoten van het strand en zwembad. En vooral het eten, overal in Thailand overigens. De curries zijn niet te versmaden.

Van Koh Chang terug naar Bangkok was een stuk aangenamer dan de weg er naar toe. In Bangkok nog een dagje rondgelopen, souvenirs gekocht voor het thuisfront en nog even van het Thaise eten genoten. De volgende dag gingen we allebei weer naar huis. Voor mij een vlucht van een uurtje, voor Liane een reis 17 uur.

Dit was voor mij de laatste vakantie tijdens m’n verblijf hier in Cambodja. Ik ben erg dankbaar voor het feit dat er drie mensen uit Nederland mij op zijn komen zoeken (Bosch, m’n vader en Liane). M’n contract bij Vtrust loopt nog 2 maanden door. Ik wilde eerst graag kijken of ik langer in Phnom penh kon blijven, alleen dan wel bij een andere organisatie. Maar nu denk ik er steeds meer aan om naar huis te gaan. Dus met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ben ik over 2 a 3 maanden weer in Nederland.

Bart

• 16 Januari 2013 - 07:39

Jos Kroon:

Bart, goed verslag weer. Ben met alle liefde je kant opgekomen, was ook voor mij heel bijzonder. Nog een paar maanden daar aan de bak, en dan ben je hier weer meer dan welkom.

• 16 Januari 2013 - 11:04

Johan:

Leuk om weer een verslag over je te lezen.
    Geniet nog van die laatste maanden!

• 16 Januari 2013 - 15:49

Kelvin:

Leesplezier alom.. geniet nog van die laatste paar maanden in het verre Oosten!

• 16 Januari 2013 - 16:07

Lisa:

Bartje, kom maar lekker terug hoor!
    Eén d´r in, ander d´r uit! Ik wacht op aflossing:D

• 16 Januari 2013 - 19:39

Marleen:

Leuk verslag weer, Bart, en ook goed om te lezen dat het einde in zicht is. Kun je meteen leuk mee op familieweekend! Geniet nog even van de laatste periode! Liefs van ons allen X

• 17 Januari 2013 - 16:36

Tante Mui:

Lieve Bart, wat een mooi verslag weer!Wat heb je veel meegemaakt dat neem je allemaal in je rugzak mee naar huis.We willen je allemaal graag weer zien!
    dikke zoen, de van Golentjes